Občasník

Horko? Horko. HORKO!! Nečekaně intenzivní a neobvyklé dlouhé a hlavně nepolevující horko v posledních dnech válcuje naše mozky i těla. Když se řekne "změna", zpravidla si představíme "jen" jiné zadání nebo jiné požadavky klienta. S počasím jako zdrojem změn v denním životě tak nějak nepočítáme. A přesto tomu tak i do budoucna patrně bude.

Klimatické změny. Změny v technologiích. Změny v komunikaci. Mladí lidé - trochu jiná komunikace. Staří lidé - zase trochu jiná komunikace. Muži, ženy - zase trochu jinak... Požadavky všech na individuální řešení ve všem, hlavně rychle. Do toho úmorné vedro, které brutálně útočí na poslední ještě funkční mozkové buňky a poslední ostrůvky ochoty i vůle... a to všechno máme v týmu, my manažeři - a jsme placeni za to, abychom v těchto podmínkách rukama všech dali dohromady požadovaný výkon, který nejen že bude bez chyby, ale ještě bude nás i naše lidi v týmu (aspoň trochu) bavit.

Budeme si prostě muset zvyknout na to, že základním parametrem dnešního managementu je adaptace na různorodé, nečekané a často i protichůdné změny, jejichž tempo se neustále zrychluje. Jsme k tomu ale vybaveni odpovídajícími manažerskými nástroji a hlavně manažerskou odolností a flexibilitou? Víme, jak v takovém prostředí fungují emoce lidí, jak s lidmi účinně komunikovat v takto rozhoupaném a nestabilním prostředí? Rozumíme dostatečně dobře samotnému fenoménu změny a tomu, jak ji uřídit? A kde sdílet zkušenosti a příběhy jiných šéfů?

Vlaďka Roldánová 5. 8. 2018

Ze všech firemních kultur nakonec zbydou jen propagační předměty, které archeologové naleznou při svých vykopávkách a budou se je zmatečně snažit interpretovat. Nakonec je z čirého zoufalství a nevědění uloží do vitríny s nadpisem "Rituální artefakty" a budou mít vlastně pravdu.

Smysl toho, proč tyto předměty vznikly a k čemu se používaly, zůstane zahalen rouškou tajemné minulosti, protože smysl věcí má smysl řešit jen v rozměru "teď a tady" (tedy, pokud nejste právě ten archeolog), v rozměru, na který právě vidíme. Naše pracovní prostředí a naši lidé v týmu právě tenhle rozměr mají. A tak otázka pod tímto obrázkem by mohla tedy znít třeba takhle: Jak jako šéf pojmenuji smysl naší práce tak, aby to pro každého z mých lidí dávalo smysl?

Budu pro Vás takových obrázků a takových otázek skoro pravidelně mít víc - přijďte se občas podívat.

Vlaďka Roldánová, 20. 5. 2018